Olof Granholm (1924 - 2016)
Utan ett svårt ryggskott i slutet av 60-talet skulle Olof Granholm, född 1924, knappast ha blivit författare och stiftelsen aldrig ha grundats. Olof låg till sängs med sitt ryggskott en hel vinter. Någon sade att han, som var så bra på att berätta historier, borde skriva en bok.
– Jag tog honom på orden och skrev en mening. Sen var det stopp!
Olof hade aldrig skrivit förr och körde fast redan innan han kommit i gång. Han lånade en bok om svenska språket, tittade lite i den – och drog en slutsats:
– Så där ska inte jag skriva. Jag skriver som jag själv vill.
Men han tog vägen över den muntlighet han redan behärskade. Han köpte en bandspelare och berättade tjugo kassetter fulla.
– Jag spelade upp kassetterna för Siri och tittade i smyg på hur hon reagerade.
Olof skrev ut de avsnitt hans fru Siri tycktes godkänna och skickade materialet till Söderströms. Förlaget svarade att humorn var bra men språket åt skogen. Olof skrev om sitt manuskript och skickade in det en gång till. Han fick svaret att han var refuserad på livstid.
– Man jag hade tagit en kopia och skickat den till Schildts förlag. Där blev min berättelse antagen.
Debutboken Bässpojken (1971) blev en stor framgång. Den blev uppläst i radion, översattes till finska och gav författaren statens litteraturpris. Romanen gavs några år senare ut som pocket på Norstedts förlag, som ville ha en fortsättning. Det blev Oxbollen (1977). Före det hade Olof gett ut Spånskottaren på Schildts (1973) och tre andra böcker på Författarnas andelslag. Därefter blev det fortsatt utgivning på Schildts, Sahlgrens, Skrivor och Scriptum. Han har också skrivit pjästexter för scenen och radion.
Olof har kallats bland annat arbetarförfattare, proletärförfattare och ”något för finlandssvenska sammanhang så ovanligt som en ursprunglig humorist”. Själv har han betonat att han berättat utgående från de fattigas och svagas erfarenheter i en hård värld. Ett tag brevväxlade han med en annan arbetarförfattare, Ivar Lo-Johansson.
Själv odlade han gärna en självironi i samtal och text och säger att han aldrig förstått sig på grammatik. En gång bad Vasabladets chefredaktör Birger Thölix honom att börja skriva i VBL. Olof slog ifrån sig och sade att han inte visste var man sätter vare sig punkt eller komma.
– Inte behöver vi dina kommatecken, svarade Birger. Den sorten har vi redan mycket av på redaktionen.
Någon gång när Olof inte orkade vara självironisk medgav han att hans författarbana, med ett tjugotal utgivna böcker, ändå blev en solskenshistoria.
På frågan vad som ger honom inspiration svarade han en gång.
– Jag har aldrig haft något behov av att resa och besöka märkliga platser för att få inspiration. Mina minnen, människorna och miljön runt om kring mig är en outsinlig källa till inspiration.
Olof Granholm hade en ovanlig hobby: han sydde slipsar. Verkstaden i hemmet på Riegatan i Vasa var full av slipsar.
Böcker av Olof Granholm
Bässpojken, Schildts 1971
Spånskottaren, Schildts 1973
Hurrarna, en stridsskrift om finlandssvenskarnas nutid (tillsammans med Gösta Ågren och Ulf Nyström), Författarnas andelslag 1974
Fredsboken (tillsammans med Göran Berglund och Gösta Ågren), Författarnas andelslag 1975
Livet på Trollstensvägen (tillsammans med Greger Fågelbärj), Författarnas andelslag 1975
Oxbollen, Schildts 1977
Hästhandlarens son, Schildts 1978
Den vita natten, Schildts 1979
Kobaggen, Schildts 1980
Påläggskalven, Schildt 1981
Nedoviggen, Schildt 1986
Brevet till Sonja, Sahlgrens 1987
Wiking Warg, Sahlgrens 1988
Människans ansikte: En bok om Per Olov Hjortell (tillsammans med Anna-Lisa Sahlström och Gösta Ågren), Skrivor 1988
När änglarna flyr, Sahlgrens 1991
Enok erövrar världen, Sahlgrens 1999
Pensionärsdansen, Scriptum 2000
Enok i fält, Skrivor 2002
Enok blir stor, Skrivor 2004
* * *
Olof Granholm skrev också två hörspel och teaterpjäsen Egnahemsbyggarna, som uppfördes på Wasa Teater 1973, i Helge Lassenius regi.
Den här intervjun gjordes 2015 av Bertel Nygård. Olof Granholm avled den 5 november 2016.